۲۱ اسفند پایان ریاست مجید عشقی | رییس بعدی سازمان بورس چه کسی خواهد بود؟

بازار سرمایه روز‌های خوبی را سپری نمی‌کند و علت اصلی این موضوع به عدم‌اعتماد سرمایه‌گذاران برمی گردد. در این میان نقش رئیس سازمان بورس در بازگشت اعتماد مردم بسیار پررنگ است. با توجه به نزدیکی پایان دوره ریاست مجید عشقی، به نحوه انتخاب رییس سازمان بورس پرداخته ایم.
کد خبر: ۱۲۲۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱ 03 March 2024
به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، در بین بازار‌های مدرن و سنتی که امروز برای سرمایه‌گذاری تبلیغ می‌شود از ارز‌های دیجیتال گرفته تا بازار ارز، طلا و مسکن، بورس می‌تواند بهترین و امن‌ترین مکان برای هدایت نقدینگی سرگردان مردم، به سمت تولید باشد و انتخاب رئیس جدید سازمان بورس در شرایط فعلی که بازار سرمایه بیش از ۵۰ میلیون نفر ذی‌نفع دارد و اعتماد مردم نیز از بین رفته است، حساس شده است. در این میان نقش رئیس سازمان بورس در بازگشت اعتماد مردم بسیار پررنگ است.
انتخاب رئیس سازمان بورس موضوعی بسیار حائز اهمیت است که انتخاب آن در دستان اعضای شورای عالی بورس است. انتخابی که تبعات آن در سرنوشت سرمایه‌های تمام سهامداران و فعالان بازار سرمایه دخیل است.
در این مطلب به نحوه انتخاب رییس سازمان بورس و روسای پیشین سازمان بورس پرداخته ایم.
انتخاب مجید عشقی بعنوان ریاست سازمان بورس
۲۱ مهر ۱۴۰۰ مجید عشقی رییس وقت سازمان بورس به جای «محمدعلی دهقان دهنوی» سکاندار بازار سرمایه شد و طبق قانون اکنون پس از ۲ سال و نیم و به عبارتی ۳۰ ماه زمان آن رسیده که رییس سازمان تغییر کند.  
بورس ایران در نیم قرن حیات خود، سکانداری فریدون مهدوی (۱۳۴۶-۱۳۴۹)، فضل اله مهرپور (۱۳۴۹-۱۳۵۲)، داریوش خزیمه علم (۱۳۵۲-۱۳۵۳)، منصور ضابطیان (۱۳۵۳-۱۳۵۹)، اله وردی رجایی سلماسی (۱۳۵۹-۱۳۷۶)، سیداحمد میرمطهری (۱۳۷۶-۱۳۸۲)، حسین عبده تبریزی (۱۳۸۲-۱۳۸۴)، علی صالح آبادی (۱۳۸۴-۱۳۹۳)، محمد فطانت (۱۳۹۳-۱۳۹۵) و شاپور محمدی (۱۳۹۵-۱۳۹۹)، حسن قالیباف اصل (۱۳۹۹-۱۳۹۹) و محمدعلی دهقان دهنوی (۱۴۰۰- ۱۳۹۹) را به خود دیده بودند و مجید عشقی به عنوان سیزدهمین سکاندار تاریخ بورس ایران نام گرفت.
شایعه‌های برکناری عشقی 
مجید عشقی از آن مدیر‌هایی است که شایعه استعفا یا برکناری او از سمت ریاست سازمان بورس با هر نوسان منفی بازار سرمایه در شبکه‌های مجازی به گوش می‌رسید و دست آخر هم تکذیب میشد.
خبر استعفای عشقی در ۳۰ آبان ماه سال گذشته را میتوان یکی از جدی‌ترین این موقعیت‌ها دانست که حتی شنیده شد وزیر اقتصاد با این استعفا موافقت کرده و از محمد رضوانی فر به عنوان رئیس جدید سازمان بورس نام برده شد.
بعد از اتفاقات اردیبهشت سال ۱۴۰۲ و نامه معروف دولت درخصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که زمینه ریزش تاریخی شاخص کل بورس را فراهم کرد و واکنش منفعل سازمان بورس به این اتفاقات، دوباره زمزمه برکناری عشقی به گوش رسید، اما خبر رسمی منتشر نشد.
مرداد ماه شایعه بعدی برکناری عشقی به گوش رسید و این بار از محمد فطانت به عنوان جایگزین او نام برده شد. البته از فطانت در شرایطی نام برده شد که او حتی در ایران هم نبود؛ و همین مسئله خیلی زود به شایعه برکناری عشقی پایان داد
 آخرین بار ۳ آبان ماه ۱۴۰۲ بار دیگر شایعه برکناری مجید عشقی به گوش رسید.  ابوذر سروش از مدیران بانک مرکزی نامی است که این بار به عنوان جایگزین عشقی معرفی شده بود.
رئیس سازمان
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بالاترین مقام اجرایی سازمان است.
رئیس هیأت مدیره سازمان همان رئیس سازمان است.
رئیس سازمان با پیشنهاد اعضای هیأت مدیره و تصویب شورا به مدت ۳۰ ماه تعیین می‌شود.
نحوه انتخاب رییس سازمان بورس
رئیس سازمان بورس از بین اعضای هیئت مدیره سازمان بورس انتخاب می‌شود. اعضای هیئت مدیره سازمان بورس توسط شورای عالی بورس انتخاب می‌شوند و انتخاب آن‌ها ۵ ساله است و باید از بین خودشان یک نفر برای ریاست سازمان بورس پیشنهاد کنند و حکم آن را رئیس شورای عالی بورس امضا می‌کند.
رئیس سازمان بورس نباید منصب دولتی داشته باشد
فردی که به عنوان رئیس سازمان بورس انتخاب می‌شود، نباید همزمان شاغل در یک منصب دولتی باشد. به عنوان مثال شاپور محمدی رئیس اسبق سازمان بورس قبل از اینکه رئیس سازمان شود، معاون وزیر اقتصاد بود، اما برای رسیدن به ریاست، تشریفات قانونی را رعایت کرد. به این صورت که از مقام دولتی خود استعفا داد.
رییس بعدی سازمان بورس چه کسی خواهد بود؟
هر بار که شایعه برکناری مجید عشقی به گوش می‌رسید افراد جایگزین نیز مشخص می‌شد مانند محمد فطانت، ابوذر سروش، محمدرضوانی فر
حتی برخی شایعه‌ها در برخی کانال‌ها و سایت‌ها نیز  میثم فدایی، عبده تبریزی بعنوان جایگزین مجید عشقی نام برده شده است.
باید صبر کرد و دید در پایان مهلت ریاست مجید عشقی چه کسی جایگزین خواهد شد و سکاندار بازار سرمایه می‌شود.
https://nabzebourse.com/000I6u
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست